sobota 31. května 2008

Hudba a zpěv v liturgii

Článek určený pro Teologické texty. Měl by vyjít někdy příští rok. Pojednává o významu a hloubce zpěvu a hudby nejen v liturgii, ale také v každodenním životě.Hudba a zpěv v liturgii
Jaký je vztah mezi liturgií, hudbou a zpěvem? Potřebuje vůbec liturgická slavnost, která je v prvé řadě anamnesí Kristovi objeti, nějaké další ozdoby. Vždyť již někteří starověcí filosofové si byli vědomi toho, že hudba působí na city člověka a zakazovali určité melodie a hudební nástroje, neboť dráždí smyslnost a citlivost. Pambo tvrdil, že mniši nevstupovali do samoty, aby pak bučeli jako voli, nebo se bavili před Bohem tancováním nebo skládáním a zpíváním hezkých frází.
Je potřeba si uvědomit, že první křesťanské bohoslužby i následovné liturgie pouštních otců byli velice skromné. Zpěv nemá nic společného s mnichem, který chce být opravdu spasený, pak dodává pohotově Pavel Evergetinos.
Tento postoj se však v dějinách církve ukázal jako nejen silně minoritní, ale především neplodný a liturgicky chybný (což dokazuje vývoj latinské i byzantské liturgie a tento postoj našel rozsáhlejší zázemí jen v některých protestantských denominacích). Jiný pohled nám tedy nabízí komplexně vnímaná a žitá tradice církve. Vždyť v samém srdci pravoslavné liturgie je umístěna nádherná Cherubínská píseň, která je zpívána právě ve chvíli kdy se otvírají carské dveře v ikonostasu, v okamžiku, kdy věřící zahlédnou kněze modlícího se z roztaženýma rukama . Jedná se o vstupní bránu do centrálního aktu bohoslužby oběti, podobně jako latinský zpěv Snactus, který je umístěn těsně před samotné proměňování (snad s výjimkou v prvním kánonu).
Zpěv je však spjatý se samou podstatou lidské přirozenosti, je spontánním projevem radosti. Při dialogu s Bohem se probouzejí v člověku ty oblasti jeho existence, které se sami stávají zpěvem. Po přechodu Rudého moře izraelity pak kniha Exodus tento jev dosvědčuje: „Tehdy zpíval Mojžíš a synové Izraele Hospodinu tuto píseň..." Hudba je prostředníkem tam, kde lidská slova a úvahy narážejí na samou limitu bytí, jak dosvědčuje Karl Rahner: „Pane jak bezradný jsem když mluvím k Tobě o Tobě!" Proti tomu pak stojí bohatá výrazová i citová paleta svatého Tomáše Akvinského z Adoro te devote, která je plná nádherných obrazů popisujících Boha uměleckým jazykem. Nebo krásné básnické vyjádření de Chardina: „Bůh, osobní, milující Nekonečnost, je pramen, běh a konec vesmíru." Ten také zachycuje podstatu umělecké činnost vtom, že touha člověka není po vědění, nýbrž najít dobrý konec.
Pavel Kopeček pokládá pro liturgický zpěv zcela zásadní otázku - můžeme říci že Ježíš zpíval? Jako účastník židovských bohoslužeb zpíval, v Nazaretu vešel do synagogy a četl proroka, on jeho text zpíval - kantilace. Přijímal i pozvání na svatbu a hostiny - i tady se zpívalo. Zpívalo se i při Poslední večeři - zpěv alelujových žalmů. Pokud by texty nezpíval, nemohl by je vůbec číst. Chce li být církev autentická v napodobování Krista, pak musí být církví zívající. Kdo zpívá, dvakrát se modlí, je známý výrok připisovaný svatému Augustinovi. Pokud ho budeme vnímat v kontextu dalšího západního Otce, svatého Jerolíma, kdo nezná Písmo nezná Krista, dojdeme k závěru že zpěv (obzvláště Biblických textů) je jedou z nejautentičtějších cest k poznání Boha. Hudba a zpěv dokáží odkrýt často více než pouhá slova. Sám Kristus se často modlil žalmy a vysvětloval jejich význam.
Mnichu, kéž duchovní zpěv je v tvých ústech a ulehčuje ti břemeno pokušení, která přicházejí. Abba Poimén řekl, pravost mnicha se ukazuje v pokušeních. Liturgie se nesnaží jen předávat kulturu, ale podněcuje účastníky, aby vystoupili z izolace, aby se shromáždili. Navíc je potřeba vnímat koncepci současné liturgie, která se stále nedá nazvat „liturgií aktivních věřících", neboť je stále značný důraz kladen na osobu kněze a několika přisluhujících. Lid tak má během zpěvu jednu z mála příležitostí k aktivní účasti na slavení liturgie. Navíc dlouhou dobu to byl právě jen zpěv, který tuto aktivitu během latinské liturgie často zajišťoval. Je tedy žitým pokladem tradice církve, kulturního prostředí které je neseno christologickým rozměrem této kultury. Pochopit kulturu v jejím christologickém smyslu je také jediný způsob jak ji zachránit. Zavrhnout zpěv a hudbu tedy znamená popřít a odvrhnout tradici otců. Jinými slovy by došlo ke vzniku diskontinuity, která by nutně vedla k zániku kultury i církve. Vzpomeňme i na Dostojevského „krása zachrání svět".
Ptáme li se po smyslu a původu hudebních doprovodů a nástrojů v liturgii, které postupně do pozadí zatlačili Gregoriánský chorál, který vyniká krásou, ale současně také vzácností co se výskytu týče, pak první náznaky musíme hledat právě u těch filosofů, kteří odvrhl některé nástroje a jiné povýšily na umění, na nástroj sloužící k hlubšímu vnímání Boha či jeho dokonalejší oslavě. Již v žalmech nacházíme věty: „Prozpěvujte žalmy, bijte v buben, hrejte na líbeznou citaru a harfu, při novoluní zatrubte na polnice, při úplňku v den našeho svátku." Nebo jinde: „Zpívejte mu novou píseň, hrejte dobře za hlaholu polnic." . Samotné Písmo tedy vypočítává hudební nástroje, které jsou vhodné pro oslavu Boží v dané kulturně historické podmíněnosti. O hraní je dokonce hovořeno jako o činnosti moudrosti před Boží tváří.
Pokud hovoříme o žalmech je nutné zmínit jejich význam nejen jako nástroj gnoze, ale také jako katarzi, přecházející až v osobní exorcismus.
Žalmy jsou nejčastěji užívanou knihou Písma v liturgii - během každé mše svaté, křtu, pohřbu, svatby i liturgie hodin nemůže chybět žalm. Zpěv žalmů zahání démony, povolává ochranu andělskou a dává nám zbraně proti hrůzám noci. Druhý vatikánský koncil charakterizuje liturgickou hudbu respektive bohoslužebný zpěv spojený se slovem jako nutnou a integrující součást liturgie. Je tak sama liturgií. Právě v něm má prvořadý význam responzoriální žalm, spolu se zpěvy Sanctus a Gloria.
Varhany ve velké míře přicházejí v době barokní, kde symbolizují jednak obraz kulturního prostředí a obliby klávesových nástrojů mezi intelektuální a společenskou elitou a jednak především představu o nebi. Pokud se podíváme na stavbu barokního kostela není těžké zjistit, že záměrem stavitele bylo vytvořit obraz nebe, čemuž jsou podřízeny jednotlivé architektonické prvky. Do této koncepce barokního člověka se varhany jako důstojný, vážný a současně dostatečně slavnostní (a také hlasitý) nástroj hodil dokonale.
Hudba má při liturgii služebný charakter. Musí se do liturgie začlenit, nikoli ji omezovat a determinovat. Zcela mimořádný je význam kantilace, tedy zpívaný přednes oficiálních modliteb celebrantových, přímluv ale také i Otčenáše. Ta umožňuje hlubší prožitek a větší slavnostnost liturgie. Nebeský sborový zpěv andělů je dokonalým souzvukem, neboť je z něj vyhoštěn starý falešný rušitel nebeské harmonie. I náš chvalozpěv má být mocný, veřejný, vroucí a něžný. Hudba je vyjádřením duševních a duchovních skutečností, vede a utváří společenství, tento charakter má i v různých náboženských kultech.
Je potřeba vnímat, že zpěv je úkonem apoštolské obce (když to vyslechli, chválili Boha ), hudba bude znít na konci časů (viděl jsem ty, kteří zvítězili nad dravou šelmou... měli Boží loutny a zpívali píseň ) a především je to činnost Bohu milá, neboť : „Trubači a zpěváci hráli a zpívali zároveň, aby Hospodinova chvála a oslava zněla jednohlasně; když se začalo hrát na pozouny a cymbály a jiné hudební nástroje, chválili Hospodina, protože je dobrý a že jeho milosrdenství je věčné. I naplnil oblak ten dům, dům Hospodinův, takže kněží kvůli tomu oblaku nemohli konat službu, neboť Boží dům naplnila Hospodinova sláva." . Pokud má mít náš život eschatologický a dějinný rozměr současně, pak právě zpěv ke slávě Boží, v hudbě Ducha Božího, by měl být činností, kterou bude církev spolu s věřícími opravdově uskutečňovat v liturgii, kde je její plné a hluboce zakořeněné místo. Vždyť to je naše úpěnlivá prosba, aby Bůh ráčil skrze Krista Ježíše, naše hlasy s andělskými chóry spojiti.

Bibliografie
Adam, Adolf. Liturgika. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2001, 471 s. ISBN 80-7021-420-1
Benedikt XVI. Duch liturgie. 1. vyd. Brno: Barrister&Principal , 2006, 205 s. ISBN 80-7364-032-5
Černý, M. Exorcismus jako standardní nástroj duchovního života, 2008, roč. 19, č. 1, s. 45. ISSN 0862-6944
de Clerc, Paul. Moudrost liturgie: a jak ji porozumět. 1. vyd. Praha: KNA, 2002, 179 s. ISBN 80-7192-453-9
de Chardin, Pire Teilhard. Slova víry. 1. vyd. Velehrad: Refugium, 2001, 61 s. ISBN 80-86045-70-6
Gogol, Nikolaj Vasiljevič. Rozjímání o božské liturgii,. 1. vyd. Velehrad: Refugium, 1998, 62 s. ISBN 80-901957-7-6
Kopeček, Pavel. Fundamentální liturgika. Olomouc: CMTF UP, 2002. 143 s.
Oliva, Arnošt. Mše svatá. Praha: Cyrillo-Methodějské tiskárny, 1936. 486 s.
Překlad: Pavlík, Jiří. Apofthegmatama I: výroky a příběhy pouštních otců,. 1. vyd. Praha: Benediktínské arciopatsví sv. Vojtěcha a sv. Markéty, 2000. 142. ISBN 80-902682-2-6
Rahner, Karl. Slova do mlčení. 1. vyd. Svitavy: Trinitas, 2004, 81 s. ISBN 80-86036-96-0
Špidlík, Tomáš, Prameny světla. 1. vyd. Velehrad: Refugium, 1999, 470 s. ISBN 80-86715-34-5
Špidlík, Tomáš, Spiritualita křesťanského východu: Modlitba. 1.vyd. Velehrad: Refugium, 1999, 557 s. ISBN 80-86045-33-1

 

Žádné komentáře:

Okomentovat