čtvrtek 20. července 2006

Biblické x systematické desatero?

Pro mě poměrně překvapivě se objevila tendence systematické desatero, tak jak jej známe z katechismů a celé tradice konfrontovat se skutečností Bible.

Svatý Agustin znal Písmo velice dobře. Uvědomoval si však, že pro křesťana není dostatečné k němu přistupovat jako k zákonu, ale jako k prostředí ve kterém můžeme komunikovat s Bohem. on si byl vědom toho, že hřích zabraňuje v možnosti modlit se, usiloval o růst svých ctností, aby mohl oslavovat a pracovat pro Krista. Z tohoto důvodu vytvořil katolické, systematické desatero. Věděl, že běžný mnich v poušti, nebo věřící nebude mít problém s modlářstvím (to je důvod, proč existovalo druhé přikázání), ale že bude trpět nedostatkem ctností(důvod dělení desátého a devátého přikázání). Navíc je toto dělení výhodné jako základ pro systematický rozvoj morálky a svědomí. Ono druhé přikázání vypadlo také proto, aby se zabránilo šíření bludu, který zakazoval lidem používat představivost a fantasii v modlitbě.

Druhé přikázání ztrácí smysl s příchodem Krista na svět. on se stal viditelným člověkem, v něm se zjevila plnost Božství i lidství. Je tak nemožné a nepřirozené si Boha nepředstavovat. Pokud jde o obrazy a sochy Boží, nekalníme a nemodlíme se k nim, ale k tomu koho představují.

Žádné komentáře:

Okomentovat